feel-your-mind-LOGO500px

Beste reader,

Stress, het is zo'n algemene term en iedereen kent het. Stress is niets anders dan een reactie van je lichaam op een trigger. Oorspronkelijk op fysiek levensgevaarlijke bedreiging maar steeds vaker krijgen we een stress reactie op iets wat helemaal niet levensbedreigend is en toch dezelfde reactie geeft.

Denk bijvoorbeeld aan je baas die net iets te fel snauwt dat je werk af moet, de deadline die je toch wilt halen, de aanpassingen die we telkens moeten uitvoeren, een negatief babbelend brein die vind dat je zelf iets niet goed doet of een emotionele trigger uit je verleden.

De kenmerken van stress:
  • een snelle, hoge ademhaling
  • een versnelde hartslag
  • een hoge(re) spierspanning wat kan leiden tot pijnklachten
  • slechter slapen (inslapen en doorslapen)
  • verminderde darmfunctie (kan zowel obstipatie als diaree en/of buikpijn veroorzaken)
  • minder concentratie
  • een korter lontje waardoor je te snel, te heftig reageert.
Stress maakt meer kapot dan je lief is!

Ga eens rustig zitten en voel eens bij jezelf, hoe tref jij jezelf nu aan?
Herken jij 1 of meerdere punten?

Stap 1 is herkennen en erkennen dat je last van stress hebt
Stap 2 kun je op verschillende manieren insteken:

  • meer ontspanningsoefeningen/meditaties doen
  • meer in de natuur bewegen
  • meer kleine pauzes en rust momenten
  • de oorzaak aanpakken
Kort durende stress is helemaal niet erg. Sterker nog het helpt ons soms juist maar als de stress langer blijft hangen is het net een knop die vast komt te zitten waardoor je er moeilijker uitkomt.

Luister lekker naar deze meditatie en kom even tot rust:
https://insighttimer.com/nl/geleide-meditatie/meditatie-voor-optimaal-herstel-en-genezing

Fijne dag!

Lieve groeten,
Simone

banner-BBB