feel-your-mind-LOGO500px

Beste reader,


Om in balans te komen zijn er een aantal punten essentieel.

1. het tot rust brengen van het autonome (zelfstandige) zenuwstelsel. Zonder deze rust leef je in een continue fight-flight-freeze reactie (vechten-vluchten of bevriezen = allemaal overlevingsmechanismen).

Hier zijn we de afgelopen week mee begonnen en dit blijft de rode draad door de hele training heen.

2. in beweging komen. Dan bedoel ik niet alleen fysiek in beweging komen maar ook mentaal. Via de mind-body connection (de verbinding tussen ons lichaam en ons brein) breng je je mentale proces ook op gang als je fysiek in beweging komt en andersom.

Het mooie is dat dit proces al gestart is op het moment dat je 'Ja' zei tegen deze training en vandaag gaan we dit uitbreiden met een persoonlijk beweegplan.

Het plan is voor iedereen anders want je hebt persoonlijke voorkeuren van wat je kan en leuk vind en iedereen start op haar eigen niveau.

- Doe iets wat je leuk vind om te doen. Dit kan van alles zijn van in de tuin werken tot sporten in de sportschool, van extra de trap in huis lopen tot kilometers op de fiets afleggen. Wat vind jij leuk om te doen?

- Maak hele kleine stapjes. We maken vaak te grote stappen waardoor de kans te groot is dat we afhaken. Heb je hierboven gekozen om meer te gaan wandelen, wandel dan in eerste instantie eens 5 minuten langer (niet meer).

Zo ben ik begonnen met een stappenteller (Fitbit) met als eerste doel 8000 stappen. Ik heb eerst een paar dagen gekeken hoeveel ik gewoonlijk liep en heb een doel daar net iets boven gekozen. (Ik heb mezelf daarbij niet vergeleken met mensen die bijvoorbeeld 10.000 stappen op een dag doen) pas na 5 maanden heb ik mijn doel omhoog bijgesteld. Doordat mijn doel heel haalbaar was had ik dagelijks een succes moment!

- Vier je successen! Als je jouw doel voor die dag haalt, sta daar even bij stil, neem het bijvoorbeeld mee in je dankbaarheidsdagboek als je die al bijhoud (komt later nog terug).

- Maak een plan B voor als het slecht weer is of er iets anders is waardoor je plan A niet door kan gaan. Er zijn geen excuses om niet iedere dag een beetje extra in beweging te zijn.

- Maak deze commitment met jezelf. Het is niet veel extra dus altijd wel in te passen in je dagen. Zo hadden we op vakantie soms lange reisdagen maar voor vertrek en na aankomst pakte ik altijd nog even mijn beweging.

Als je al deze punten meeneemt. Hoe ziet jouw beweegplan er dan uit?

We overschatten
Luister regelmatig naar de meditatie van week 1:
Luister hier de meditatie:

Enjoy!

Lieve groeten,
Simone
Banner BBB met resultaten
facebook twitter