feel-your-mind-LOGO500px

Beste reader,

Als we iets willen veranderen in onszelf is het noodzakelijk om onze gedachten te veranderen, daarmee onze acties aan te passen met als resultaat dat we opnieuw geboren kunnen worden, een nieuw persoon kunnen zijn.

Door de jaren heb ik dit in mijn praktijk al meerdere keren zien gebeuren: mensen die de kwaliteit van hun leven enorm hebben zien toenemen. Van lekker in je vel kunnen bewegen naar bijvoorbeeld Diabetes uit hun leven zien verdwijnen en van depressief en angstig naar stralen en genieten. Ik heb zelfs iemand mogen begeleiden met een terminale vorm van kanker waarbij haar kwaliteit van leven zo toenam dat ze nog een hele tijd langer en pijnvrij heeft kunnen genieten van haar gezin tegen alle verwachtingen van haar artsen in.

Brain Body Balance is een training om jezelf opnieuw te leren kennen
en een nieuwe versie van jezelf te creeeren.

Daar zijn een aantal stappen voor te nemen:
1. Rust in je zenuwstelsel - tijdens een stress reactie is alles gericht op overleven en is er totaal geen ruimte voor verandering zoals je misschien kunt voorstellen.

2. Rust in je denken - onze gedachten bepalen hoe wij ons voelen want iedere gedachte wekt hormonen (neurotransmitters maar voor het gemak hou ik het even op hormonen) op. Dit kunnen stress hormonen zijn terwijl er eigenlijk geen echt gevaar is of gelukshormonen als je iets leuks denkt. Stress hormonen 'breken je lichaam af' en gelukshormonen herstellen je lichaam. (Er zijn natuurlijk nog veel meer hormonen die meespelen in onze interne chemie maar even voor de helderheid).

3. Kom in beweging - Zonder actie veranderd er nog weinig dus kom in beweging - eerst in je gedachten, dan in je lichaam. Beweging in je gedachten maakt dat bewegen in je lichaam makkelijker gaat, bewegen in je lichaam maakt dat je gedachten wat makkelijker in beweging zijn. Het maakt niet uit wat je doet aan fysieke beweging als je maar iets doet wat je leuk vind en langdurig, liefst dagelijks, vol kunt houden.

Deze eerste 3 stappen kunnen tegelijkertijd gedaan worden en zullen elkaar positief beinvloeden.

4. Hou je momentum in beweging - als je de eerste 3 stappen hebt gezet zul je merken dat ze elkaar positief beinvloeden, er ontstaat momentum. Wat is momentum?

Momentum kun je zien als een stoomtrein die eerst op stoom moet komen voordat hij in beweging komt, is hij eenmaal goed op gang dan gaat het lekker en kost het minder energie. Wil je momentum afremmen (omdat het even de verkeerde kant op gaat) dan heeft een stoomtrein op volle vaart een remweg van 500 meter, dan komt hij eerst toto stilstand om dan pas om te kunnen keren. Zo is het ook met onze gedachten.

Verwacht niet dat als je angstige of nare gedachten hebt je in een keer naar super liefdevolle en dankbare gedachten kunt 'springen', dat heeft even tijd nodig om eerst maar eens naar neutrale gedachten te gaan als:
- ook dit gaat weer voorbij
- het is nooit zo donker of het word wel weer licht
- ik heb tot nu toe iedere slechte dag overleefd

naar steeds wat positievere gedachten als:
- ik heb in ieder geval een dak boven m'n hoofd, een paar leuke vrienden etc.
- ik kan tenminste nog mijn bed opmaken, ook al is dat het enige wat lukt vandaag
- ik zie dat de zon schijnt vandaag... misschien kan ik straks even naar buiten

Naar super positieve gedachten en dankbaarheid als:
- ik geniet van de zon en het wandelen
- ik ben dankbaar voor deze nieuwe dag
- ik geniet van alles in mijn leven en ben dankbaar voor mijn lichaam

Hoe herken je nu waar je gedachten en daarmee je momentum zijn?
Door hoe jij je voelt!

We hebben 60.000 gedachten op een dag, die kun je onmogelijk allemaal bewust worden maar je kunt wel waarnemen hoe jij je voelt.

Zo, een heel verhaal!

De opdracht voor de komende dagen is om een 3 keer per dag in te checken bij jezelf en waar te nemen hoe jij je voelt. Geef daar een cijfer aan tussen de 0 en 10.
0 = belabberd, slecht
5 = niet goed, niet slecht
10 = fantastisch

Koppel dit aan vaste momenten zoals een pauze op je werk, je thee/koffie momenten, je reis momenten etc. en bedenk deze van te voren (anders is de kans dat je het vergeet groot).

Ik ben benieuwd wat jij ontdekt!

Lieve groeten,
Simone
Banner BBB met resultaten
facebook twitter