Mindfulness op het werk

MindfulnessOpHetWerkIedereen heeft wel eens meegemaakt dat hij ‘s nachts wakker lag en tevergeefs zijn best deed het gepieker tot rust te brengen. De volgende dag slepen we ons dan als een dweil door de dag heen, en werken geradbraakt de taken en eisen af.

Mindfulness helpt je de bronnen van rust en voldoening te hervinden die we allemaal hebben om met dit soort hectiek om te gaan. Onderzoek van de laatste 30 jaar toont aan dat er een vorm van geluk en gemoedsrust trainbaar is, die zowel lichaam als geest doordringt. Dit bevordert een authentieke levenslust.

Het blijkt mogelijk je stap voor stap te bevrijden uit negatieve emoties zoals angst, stress, somberheid en uitputting. Je kunt leren beter om te gaan met de tegenspoed die je onvermijdelijk tegenkomt. De valkuil in het Westen is dat we zo hard ons best doen om geluk te vinden dat we de innerlijke rust die we zoeken juist om zeep helpen. 

MindfulnessPotlood
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de lijst van positieve effecten van mindfulness training tamelijk lang en divers is. Het raakt nagenoeg alle levensgebieden.

Enkele voorbeelden zijn:
 meer geluk en tevredenheid,
 kleinere kans op somberheid en depressie,
 door gunstige veranderingen in de hersenen verdwijnen angst, stress, somberheid en irritatie,
 betere relaties,
 beter geheugen,
 meer creativiteit,
 een groter reactievermogen.